Tribina: "Društvena odgovornost medija"
Voditelj
- Prof. dr. sc. Stjepan Malović
Predavači
- Prof. dr. sc. Stjepan Malović
Društvena odgovornost u masovnom komuniciranju - Mirjana Rakić
Javna TV: u službi građana ili političara? - Dr. sc Danko Plevnik
Javnost ad hoc društvenosti i partitokratskih interesa - Nenad Bakić
Korijeni neslobode javnih i poslovnih medija
Stjepan Malović - Društvena odgovornost u masovnom komuniciranju
„U novinarstvu, informacija se shvaća kao društveno dobro, a ne kao roba, što znači da novinar dijeli odgovornost za informaciju koju prenosi i da je stoga odgovoran ne samo onima koji kontroliraju medije već, u konačnici, najširoj javnosti, uključujući i razne društvene interese. Društvena odgovornost novinara zahtijeva da on u svim okolnostima postupa u skladu s osobnom savješću”.
Ova UNESCO-ova definicija može se primijeniti na masovno komuniciranje u cjelini, pa i na danas neizbježne društvene mreže.
Danas je doslovce svatko u mogućnosti kreirati poruku i poslati je milijunskom auditoriju. Pregršt je primjera planetarno uspješnih poruka koje su emitirane na YouTube i sličnim kanalima za distribuciju poruke. Samo nebo je granica za tisuće potencijalnih uspješnih komunikatora. Jesu li oni svjesni da postoji i društvena odgovornost?
Stanje u hrvatskim medijima, a i šire gledano u masovnom komuniciranju općenito, vrlo je loše. Prevladavaju senzacionalizam, trivijalnost, povrede ljudskih prava i privatnosti, manipulacija…
Istraživanje ugledne agencije za istraživanje javnog mnijenja, GfK, o povjerenju građana u institucije, vrlo rječito ukazuje na to da medijima građani ne vjeruju i to u kontinuitetu od nekoliko godina.
Danko Plevnik - Javnost ad hoc društvenosti i partitokratskih interesa
Pokušat ću elaborirati interakciju tipova medija i tipova društvenosti. Definirati oblik društva u Hrvatskoj i problematizirati teškoće društvene odgovornosti i masovnih medija, odnos vlasnika medija i vlasnika politike. Predložiti modele održivog opstanka medija u službi demokracije, a ne u službi profita vlasnika. Upozoriti na paralelizam starih masovnih medija i novih personaliziranih medija društvenih mreža koji predstavljaju novi izazov shvaćanju i oblikovanju jedinstvenog društva i odgovornosti prema takvom društvu.
Nenad Bakić - Korijeni neslobode javnih i poslovnih medija
Javna televizija je svojim netržišno-tržišnim financiranjem ‘razbila’ komercijalne televizije i onda kaskamo praktički sve medije koji se bave informiranjem. Kako je poznato da javna TV ne može biti dominantan medij (osim u totalitarnim režimima) nego samo ‘sigurnosni pojas’, a da je ključ slobode medija njihova profitabilnost, ovime javna TV u stvari zatire medijske slobode umjesto da ih štiti. To se najviše ogleda u poslovnim medijima. Demokracije nema bez slobodnih medija, a možda i najosjetljivi ‘živac’ slobodnog društva je dodirna točka između demokracije, medija i kapitala (businessa), što su u stvari poslovni mediji. Oni posluju toliko loše, a među onima koji su preživjeli, tj. nisu se ugasili, neki svojim enormnim gubicima indiciraju da možda služe nekim partikularnim interesima koji nisu u interesu slobodne javnosti. Naime, pitanje je koje se postavlja je zašto opstaju unatoč enormnim gubicima, koji su interesi onih koji ih održavaju na životu?