Pobjednici natječaja „Znanstveni izazov s micro:bitom“ posjetili Ruđer
Institut Ruđer Bošković (IRB), vodeću hrvatsku znanstvenu instituciju, tijekom rujna su posjetili autori kreativnih rješenja nagrađenih u sklopu natječaja „Znanstveni izazovi s micro:bitom”. Ukupno 23 učenika iz osnovnih škola „Iver“ iz Sesvetskog Kraljevca, „Meje“ iz Splita, „Zrinskih“ iz Nuštra, Gimnazije Požega, Tehničke škole Bjelovar te udruga Centar tehničke kulture Rijeka i Connect IT Slavonski Brod, u pratnji svojih mentora obišli su IRB gdje su se upoznali s radom Laboratorija za interakcije ionskih snopova te Laboratorija za nuklearnu fiziku Zavoda za eksperimentalnu fiziku, Laboratorija za spektrometriju masa Zavoda za fizičku kemiju te Laboratorija za biološke učinke metala Zavoda za istraživanje mora i okoliša.
Dr. sc. Saša Ceci sa Zavoda za eksperimentalnu fiziku mladim je kreativcima ispričao nekoliko zanimljivosti o tome kako jednostavno izračunati udaljenost od Zemlje do Mjeseca ili pak težinu našeg planeta, upoznao ih s istraživanjima tamne tvari i na koja sva pitanja fizika može dati odgovor.
Dr. sc. Ivan Sudić proveo ih je kroz Laboratorij za interakcije ionskih spojeva te im na jednostavan način pojasnio što su to atomi, od čega se sastoje i što se s njima zapravo dešava u složenim uređajima poput akceleratora ili ciklotrona.
Kako zlato pretvoriti u druge izotope ispričao im je dr. sc. Milivoj Uroić iz Laboratorija za nuklearnu fiziku, a osim fizike, posjetitelji su imali priliku pobliže se upoznati i s kemijom, i to kroz Laboratorij za spektrometriju masa u kojem su im Hasan Muharemović i Tomislav Mrla objasnili kako determiniraju bakterije, kako funkcioniraju spektrometar masa i ostali uređaji u laboratoriju te koja je njihova primjena.
Na kraju posjeta, dr. sc. Vlatka Filipović Marijić iz Laboratorija za biološke učinke metala Zavoda za istraživanje mora i okoliša svim je gostima održala zanimljivo predavanje o istraživanjima vezanim za onečišćenje okoliša, antropogenim utjecajima na morske i slatkovodne ekosustave, ali im objasnila i razlike između školjke i školjkaša.
„Kroz suradnju s IRIM-om željeli smo kod djece i mladih dodatno potaknuti interes za STEM područje te ih kroz promicanje znanosti, inovacija i znanja, pogotovo kod djece osnovnoškolskog uzrasta te srednjoškolaca, motivirati i da svoje daljnje obrazovanje nastave u nekom od ovih područja. Na IRB-u smatramo društvenom odgovornošću neprestano raditi na popularizaciji znanosti u široj društvenoj zajednici, pogotovo kod djece i mladih, te ih usmjeravati da svoje školovanje nastave u područjima prirodnih i tehničkih znanosti kako bismo u budućnosti imali dovoljno obrazovanih stručnjaka koji će biti jamac gospodarskog i društvenog napretka Hrvatske, a vjerujem da smo ovim natječajem uspjeli u tome“, izjavila je glavna organizatorica posjeta dr. sc. Vlatka Filipović Marijić s Instituta Ruđer Bošković.
Natječaj “Znanstveni izazovi s micro:bitom” održao se u suradnji Instituta za razvoj i inovativnost mladih (IRIM) i Instituta Ruđer Bošković, a sudionici su trebali osmisliti kreativna rješenja na teme mjerenja veličina u prirodi, provođenja fizikalnih pokusa na zabavan i interaktivan način, izrade dojavnih (alarmnih) sustava i borbe protiv globalnog zatopljenja. Riječ je o međunarodnom natječaj za kreativne radove s micro:bitom u kojem su mogli sudjelovati timovi iz svih ustanova uključenih u STEM revoluciju, ali i timovi iz drugih zemalja.