Prijeđite na glavni sadržaj

Razvili smo inovativni STEM program poučavanja darovitih osnovnoškolaca

Kroz 21 mjesec trajanja projekta testirano je 766 učenika, a darovitost je potvrđena kod čak 12 posto djece, educirani su nastavnici za primjenu inovativnog programa poučavanja, održano je 89 radionica, nabavljena je oprema te razvijen inovativan STEM program za darovitu djecu koji će biti stavljen na raspolaganje svim nastavnicima i učenicima diljem Hrvatske
20.3.2019.
Razvili smo inovativni STEM program poučavanja darovitih osnovnoškolaca

''Projektom 'Ja raSTEM!' pokazali smo kako korištenjem europskih fondova možemo razviti inovativni i kvalitetni program poučavanja za darovite osnovnoškolce u području STEM-a, a uz timski rad sveučilišnih stručnjaka, nastavnika u osnovnom obrazovanju te znanstvenika na vodećoj znanstveno-istraživačkoj instituciji u Hrvatskoj'' – istaknuto je danas na završnoj konferenciji projekta 'Ja raSTEM' održanoj na Institutu Ruđer Bošković (IRB).

Riječ je o projektu punog naziva ''Ja raSTEM! – višegodišnji interdisciplinarni STEM program inovativnog poučavanja darovitih osnovnoškolaca'' koji je sufinancirala Europska unija iz Europskog socijalnog fonda (ESF) u vrijednosti od 953.121,45 HRK.

Korisnik sredstava i nositelj projekta je Osnovna škola (OŠ) Hugo Kon iz Zagreba, a uz Institut Ruđer Bošković partneri na projektu su: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Gornjogradska gimnazija, udruga 'Dar', OŠ Mladost iz Osijeka, OŠ Antuna Mihanovića iz Klanjca, OŠ Silvija Strahimira Kranjčevića iz Senja te OŠ Posavski Bregi. Provedbeno tijelo prve razine je Ministarstvo znanosti i obrazovanja (MZO), dok je provedbeno tijelo druge razine Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (ASOO).

Cilj projekta 'Ja raSTEM!' bio je identificirati darovitu djecu osnovnoškolskog uzrasta te ih uključiti u posebno osmišljen i pripremljen program radionica iz STEM područja odnosno matematike, prirode, biologije, kemije i fizike. Povrh toga, u sklopu projekta dodatno su razvijene kompetencije nastavnika te je obogaćen osnovnoškolski program i kurikulum, s naglaskom na darovitu djecu.

Nužno je poticati mlade na karijere u STEM-u!

Današnje događanje na IRB-u okupilo je brojne nastavnike, obrazovne stručnjake te projektne partnere, a konferenciju je otvorio ravnatelj IRB-a dr. sc. David M. Smith zahvalom i čestitkom svim sudionicama projekta na uspješno dovršenom projektu. Tom je prilikom dr. Smith istaknuo kako su na IRB-u svjesni da statistika i percepcija znanosti u hrvatskoj javnosti ne idu znanosti u korist, a što se osobito može primijetiti u malom broju mladih koji se odlučuju za karijere u području STEM-a kao i odlijeva visoko obrazovanih stručnjaka. 

''IRB prepoznaje nužnost poticanja mladih na znanstvene karijere u cilju pozicioniranja Hrvatske na globalnom tržištu rada i izgradnji kompetitivnog gospodarstva te u tome prepoznaje i jednu od svojih ključnih uloga, stoga već godinama uspješno provodi niz aktivnosti u cilju popularizacije znanosti. Zahvaljujući našim znanstvenicima, a osobito izuzetno angažiranom timu od dvadesetak znanstvenika koji svojom stručnošću, znanjem i entuzijazmom pridonose popularizaciji znanosti, IRB provodi više od 300 aktivnosti godišnje.'' – istaknuo je dr. Smith.

Kao najveću i najznačajniju aktivnost IRB-a u ovom području dr. Smith je istaknuo Otvorene dane IRB-a čija tradicija seže još od 2004. godine, a koja je do sad privukla preko 35 000 posjetitelja.
''Idejni začetnik ove manifestacije je pokojna dr. sc. Greta Pifat-Mrzljak, koja je svoj entuzijazam prenijela mlađim generacijama. Ove godine Otvoreni dan IRB-a održat će se 18. svibnja. Stoga koristim ovu priliku da vas pozovem da nam se pridružite u ovogodišnjoj znanstvenoj avanturi na IRB-u u subotu 18. svibnja ove godine.'' – poručio je dr. Smith. 

Jačanjem svojih aktivnosti u području popularizacije znanosti Institut želi unaprijediti percepciju znanosti kao društveno korisne djelatnosti koja omogućava razvoj i napredak zajednice, te predstavlja sredstvo kompetitivnosti na svjetskom tržištu znanja.

''Projektom 'Ja raSTEM' pokazali smo da se korištenjem europskih fondova mogu razviti sjajni projekti koji povezuju sveučilišne stručnjake i nastavnike u osnovnom obrazovanju sa znanstvenicima na vodećoj znanstveno-istraživačkoj instituciji u Hrvatskoj, a koji doprinose razvijanju kvalitetnijeg obrazovanja za darovite učenike.'' – zaključio je dr. Smith.

Cilj je da daroviti učenici uspijevaju zahvaljujući, a ne usprkos sustavu!

Ravnateljica OŠ Hugo Kon Sanja Petrušić Goldstein zahvalila se dr. Smithu na priznanju i partnerstvu u projektu. Posebno se zahvalila školama koje su provele pilot program te stručnjacima na zagrebačkom Filozofskom fakultetu koji su izradili i proveli testiranje za identifikaciju darovitih učenika.

''Provedbom projekta nalazili smo na brojne poteškoće, koje je smo timskim radom uspješno adresirali. Svi smo svjesni činjenice da nam predstoji dosta posla u postizanju kvalitetnije nastave usmjerene na jačanje STEM programa i darovite djece, ali vjerujem da smo pokazali da se može! Vjerujem da će ovaj projekt poslužiti kao primjer dobre prakse koji može uspješno nadopuniti program eksperimentalne nastave, što se već neko vrijeme uspješno provodi u pojedinim školama diljem Hrvatske te kao motivacija školama i nastavnicima diljem Hrvatske.'' – zaključila je Sanja Petrušić Goldstein.

Glavni savjetnik ministrice znanosti i obrazovanja dr. sc. Marko Košiček čestitao je svim sudionicama projekta i osvrnuo se na problem rada s darovitom djecom. Istaknuo je kako daroviti pojedinci uspijevaju ne zahvaljujući, već usprkos sustavu, i to zahvaljujući pojedinim entuzijastima koji znaju prepoznati te darovite pojedince i usmjeriti ih. Međutim, potencijal je puno veći.

''Na nama je da izgradimo sustav koji će ih usmjeriti i omogućiti im da napreduju. Trenutno se nalazimo u prilici da taj sustav postavimo iz početka i cijela kurikularna reforma od ove jeseni kreće u sve škole i postavlja okvir za rad s darovitim učenicima.'' – istaknuo je dr. Košiček i dodao kako MZO ne može sam mijenjati postojeći sustav te da mu je neophodna pomoć svih entuzijasta koji imaju iskustva i znanja u radu s darovitom djecom.

''Mi se nadamo da će biti još ovakvih projekata te da ćemo nakon određenog vremena moći ustvrditi kako su daroviti učenici uspjeli ne usprkos, već zahvaljujući sustavu.'' – zaključio je dr. Košiček.

Djeca žele učiti i zabavljati se kroz praktičnu nastavu!

Glavni koordinator programa OŠ Huge Kon Artur Gedike istaknuo je kako je kroz 21 mjesec trajanja projekta testirano čak 766 učenika od 3. do 8. razreda, od čega je darovitost potvrđena kod 12 posto učenika. Uz stručnost, autorsku suradnju i mentorstvo znanstvenika IRB-a razvijeno je 89 radionica u trajanju od 60 sati za učenike svrstane u tri dobne skupine koje su se provodile u osnovnim školama partnerima, kao i za darovitu djecu u udruzi 'Dar'.

''Jačanjem kompetencija učitelja te uporabom IT-tehnologije, robotike i laboratorijske opreme razvili smo programe koji se temelje na individualiziranom pristupu i sadržajima privlačnima darovitim osnovnoškolcima, a koji će moći koristiti škole diljem Hrvatske.'' – zaključio je Gedike.

Princip 'otvorenosti' prema javnosti i medijima te široj znanstveno-akademskoj zajednici, kao i suradnji s poduzetnicima zastupljen je u većini projekata IRB-a. Ovaj princip temelj je i stožernog strukturnog projekta 'Otvorene znanstvene infrastrukturne platforme za inovativne primjene u gospodarstvu i društvu (O-ZIP), vrijednog 72 milijuna eura, a čiju realizaciju očekujemo krajem ove odnosno početkom 2020. godine.

Više o aktivnostima IRB-a u sklopu projekta 'Ja raSTEM!' prezentirala je dr. sc. Vlatka Filipović Marijić, koordinatorica aktivnosti IRB-a koja je objasnila kako je tim znanstvenika s IRB-a sudjelovao u europskim projektima poput Noći istraživača, projektima s tvrtkama poput projekata Chemgeneration s BASF-om te projekta ''Od izvora do mora'' s Coca – Colom kao i mnoge druge.

''Povrh toga, Institut je trenutno uključen u četiri projekta ESF-a, te aktivno sudjeluje u još nekoliko takvih projekata sa školama diljem Hrvatske'' – istaknula je dr. Filipović Marijić.

Uspješnu integraciju programa u sklopu nastave predstavio je Josip Jukić, ravnatelj OŠ Mladost iz Osijeka. Ovom prilikom Jukić je istaknuo kako su mu najdraži dio projekta bila svjedočanstva učenika.

''Učenici su bili izrazito zadovoljni s postignućima. Bili su spremniji odlaziti na natjecanja na kojima su postigli bolje rezultate jer su usvojili način razmišljanja koji im je za to potreban, stekli su nove prijatelje, upoznali nove učitelje i uživali u terenskoj nastavi, a najdraže mi je bilo pročitati komentare da su se dobro zabavili. To je ono što djeca žele - učiti i zabavljati se, i to nam treba biti vodilja u radu s njima.'' – zaključio je Jukić.

Vrhunac događanja bila je radionica iz kemije koju su zajedno s ruđerovcem dr. sc. Ivom Crnolatcem održale učenice Ariana i Karla iz OŠ Hugo Kon uz pomoć državnog tajnika MZO-a dr. sc. Tome Antičića i savjetnika ministrice znanosti i obrazovanja dr. sc. Marka Košičeka.

Projekt je sufinancirala Europska unija iz Europskog socijalnog fonda (ESF).

NAPOMENA: Sadržaj ove vijesti isključiva je odgovornost nositelja projekta i ni na koji se način ne može smatrati da odražava gledišta Europske unije.

Ova stranica koristi kolačiće. Neki od tih kolačića nužni su za ispravno funkcioniranje stranice, dok se drugi koriste za praćenje korištenja stranice radi poboljšanja korisničkog iskustva. Za više informacija pogledajte naše uvjete korištenja.

Prilagodi postavke
  • Kolačići koji su nužni za ispravno funkcioniranje stranice. Moguće ih je onemogućiti u postavkama preglednika.