Sedma zimska škola kemije okupila marljive srednjoškolce iz cijele Hrvatske
Tijekom zimskih praznika četrnaestero marljivih srednjoškolaca iz raznih krajeva Hrvatske, uključujući Rijeku, Zagreb, Bjelovar, Karlovac i Crikvenicu, odlučilo je svoje vrijeme iskoristiti na poseban način. Oni su se priključili Sedmoj zimskoj školi kemije koja se održavala od 18. do 23. veljače 2024. u Prirodoslovnoj i grafičkoj školi u Rijeci, gdje su imali priliku proširiti svoje znanje i vještine iz kemije. Pokretač i jedan od voditelja zimskih i ljetnih škola kemije je dr. sc. Tomislav Portada s Instituta Ruđer Bošković (IRB).
Zimska škola kemije, koja je besplatna zahvaljujući brojnim donatorima, sponzorima i podupirateljima, pruža polaznicima jedinstvenu priliku da se okušaju u laboratorijskom radu i prisustvuju predavanjima o najrazličitijim temama iz kemije. Škola je postala dio tradicije među srednjoškolcima, a redovito uključuje znanstvenike s Instituta Ruđer Bošković koji aktivno sudjeluju u njenom programu i izvedbi. Tako je ove godine uz dr. Portadu, dr. sc. Alen Bjelopetrović iz Laboratorija za sintezu i katalizu u čvrstom stanju s IRB-a, održao zanimljivo predavanje o kristalima.
Ova inicijativa, koja je počela prije osam godina kao način da se srednjoškolcima pruži prilika za napredno učenje i rad u laboratoriju, nastavila je privlačiti sve veći broj zainteresiranih učenika iz cijele zemlje. Učenici koji se prijavljuju za sudjelovanje dolaze iz različitih srednjih škola i zajedničko im je istinsko zanimanje za kemiju i želja za dodatnim obrazovanjem izvan redovnog školskog programa.
''Ideja o pokretanju ljetnih i zimskih škola kemije razvijala se postupno. Naime, posljednjih petnaestak godina sudjelujem u pripremanju srednjoškolaca za Međunarodnu kemijsku olimpijadu, u teorijskom i laboratorijskom dijelu priprema, pa sam kroz brojne razgovore s učenicima shvatio da u svakoj generaciji na razini cijele Hrvatske, osim odabrane četvorke koja će te godine predstavljati Hrvatsku na Međunarodnoj kemijskoj olimpijadi, postoji određeni broj drugih učenika koji bi se također željeli okušati u radu u kemijskom laboratoriju'' objašnjava dr. sc. Tomislav Portada te dodaje kako se ključni trenutak dogodio 2016. godine kada je predložio da se laboratorijski dio priprema za Međunarodnu kemijsku olimpijadu, umjesto u Zagrebu, jednim dijelom održi u Rijeci, u Prirodoslovnoj i grafičkoj školi.
''U ljeto te godine s kolegom prof. Željkom Grgurićem iz škole odradio sam tjedan dana priprema s četvero hrvatskih predstavnika u Rijeci što je rezultiralo uspješnim pilot-programom i postavilo temelje za tradiciju organiziranja škola kemije'', zaključuje dr. Portada.
Ovaj pristup, koji je počeo kao eksperiment, razvio se u redovitu praksu i tradiciju koja traje već osam godina, uz rastući broj zainteresiranih učenika.
''Profil učenika koji se javljaju za škole kemije dosta je raznolik, a interes za ljetne škole je zadnjih godina značajno veći od broja koji si zbog organizacijskih, financijskih i prostornih ograničenja možemo priuštiti, pa smo moramo raditi selekciju. Kriterij odabira je sudjelovanje i uspjeh na natjecanjima iz kemije. Za razliku od ljetnih škola, za zimske škole je interes nešto manji, tako da smo do sada uvijek uspjeli prihvatiti sve učenike koji su se prijavljivali za sudjelovanje'', objašnjava dr. Portada.
Institut Ruđer Bošković kontinuirano podržava ove programe, prepoznajući njihovu važnost u obrazovanju i promicanju aktivnosti u području STEM-a među mladima u Hrvatskoj.